tirsdag 15. oktober 2013

Lette speltrundstykker

Oppskrift 
Lette speltrundstykker med rug

Dette er en oppskrift på rundstykker som blir veldig 
luftige og lette

Meningen er å elte minst mulig, 
og gjøre minst mulig med deigen 
Og å beholde luften i den

Ca 24 stk(to brett)

10 g gjær
7 dl vann
200 g siktet rugmel
900 g siktet speltmel
1/2 ts salt

Bland ut gjæren med fingervarmt vann med en tresleiv
(all elting er med sleiv)
Ha i rugmelet og halvparten av speltmelet
Bland lett sammen og la blandingen stå i 1 time
Deretter ha i resten av speltmelet og elt lett sammen
La deigen stå i 30 min
Ha i salt og elt i noen min 
La deigen heve i 2 timer

I god tid før rundstykkene skal i ovnen: 
Sett ovnen på 250-275 grader

Ha deigen på melet bakebord(endel mel, deigen er ganske klissete)
Bruk bakeskrape og del i små emner. 
Brett emnene i to veldig forsiktig

Legg rundstykkene på en bakeplate, snitt de, og deretter settes de rett inn i ovnen på midterste rille(uten å etterheve)

Stekes i ca 15 min
Rundstykkene passer godt til mat, 
f.eks pasta eller gryte

(oppskrift: egen)

10 kommentarer:

  1. Rundstykene så veldig gode ut! Takk for oppskriften! :)
    Hilsen Lisa

    SvarSlett
  2. De ser kjempegode ut! De skal jeg absolutt prøve, takk :-). Pam

    SvarSlett
  3. "Minst mulig elting". Hmmm, det høres forlokkende ut. (",)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det liker jeg også. Jeg gjør det nesten alltid på denne måten, og det blir bra! Det er bare å la deigen heve lenge så trenger man ikke elte så mye.. Det er iallefall min erfaring:)

      Slett
  4. Å, det så godt ut!!
    Og så perfekt med lite jobb og knaing da. Det kan passe meg fint ;O) hihi
    De vil jeg prøve. Må bare skaffe meg litt speltmel først ;O)

    Gleder meg til i morgo!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lite jobb og lite knaing. Det er bra, det er derfor jeg baker så mye. Liker når det er enkelt og går fort og i tillegg blir veldig bra:)

      Jeg gleder meg også:)

      Slett
  5. Ååååh de så gode ut :-)
    De skal jeg prøve en dag - det passer jo så fint med baking nå på høsten...
    Takk for tipset !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant, det er koselig å bake nå på høsten. Jeg har også fått litt dilla på å lage dessert! Har lyst til å få til å ha det hver dag!

      Slett