tirsdag 5. februar 2013

Mammas medisterkaker

I dag skal jeg lage medisterkaker, og her er oppskriften jeg bruker:

750 g medisterfarse  
1 egg 
1 dl fløte 
og om ikke farsen allerede er krydret,  
krydrer jeg med litt salt og pepper

Etter jeg har rørt dette sammen, 
skreller jeg poteter og setter de til koking, så blir alt ferdig samtidig..

Så koker jeg opp sausen og lar den småkoke. Jeg bruker "kjøttkakesaus" fra Toro.. 

Så stekes kakene på middels varme til de er brune. 
Det går ganske fort. 
De må ikke være gjennomstekt, 
det blir de når de trekker i sausen.

Legg medisterkakene i sausen som står på svak varme.

Vi pleier å koke blomkål eller brokkoli til 

Tyttebær passer også godt til

Tips: Når medisterkakene er ferdig stekt, ha stekefettet i sausen
Det setter ekstra smak

7 kommentarer:

  1. Så koselig bilde! Det hørtes godt ut med medisterkaker. Takk for at du deler oppskriften med oss.
    Er du fornøyd med ditt Gorenje-kjøleskap?? Jeg er i ferd med å kjøpe et nytt. Men Smeg er i dyreste laget, når Gorenje har et som er halvparten av prisen og like flott.

    Ha en fin dag og kos dere med deilig middag.

    klem fra Hjørdis

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er kjempefornøyde med kjøleskapet! Ikke noe å utsette på det:)

      Lykke til med kjøleskap-kjøp!

      Slett
  2. Min mor, derimot, liker ikke medisterkaker, så det har jeg aldri smakt. (",)
    Uansett er det godt med hjemmelaga, og spesielt med blomkål og brokkoli til!

    SvarSlett
  3. Å SÅ HERLIGE BILDER
    Å MEDISTERKAKKEN HØRTES NYDELIGE UT
    NYT MATEN
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  4. Takk for oppskrifta.
    Det ser skikkeleg godt ut.
    Fann den fine bloggen din tilfeldig. Mykje fint å sjå her :)

    Ha ein fin dag.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  5. Hei på deg og god morgen. Tusen takk for ei kjempekoselig blogg. Er innom flere ganger daglig faktisk. Og du lager så mye godt. Ha en super dag.
    Klem Mette:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var koselig å høre:)

      Ha en super dag du også!

      Slett