onsdag 26. september 2012

Ferskost av geitemelk

Vi melker den ene geita vår, og den gir oss ca 1 liter melk hver dag. 
Nå hadde vi 3 liter og da passet det fint å lage ost.

Her er oppskriften, litt vanskelig å forklare. Men det er egentlig bare å prøve seg frem. Det er ikke vanskelig i det hele tatt og det tar ikke lang tid. 

Ha all melken i en kjele, sett platen på ganske høy varme. 
Pass på hele tiden og rør. 
Når melken når kokepunktet, ha i sitronsaft. Ca 1-2 spiseskjeer pr liter. 
Da vil melken skille seg.
Man kan også bruke yoghurt istedenfor sitronsaft, ca 2-3 dl pr liter. 

 Her har melken begynt å skille seg. 
Den skal skille seg helt før man heller alt i en sil med et osteklede oppi. 
Deretter klemmer man ut resten av mysen. NB! Veldig varmt! 
Så skal hele osten i kledet skylles i kaldt vann mens man klemmer ut væsken. 
Så legges osten til avkjøling. 

 Her ligger osten til avkjøling på benken. 
Etter en halvtimes tid pleier jeg å avkjøle den en time i kjøleskapet.

 Så er geitosten klar til å spises! 
Her har jeg helt over olivenolje og strødd på havsalt, pepper og timian. 

Så er det bare å smake på resultatet! Osten smaker litt som snøfrisk. 
Veldig god, og veldig gøy å lage noe så fra bunnen av.

Man kan gjøre det samme med H-melk fra butikken! Kan f.eks brukes til indisk mat, eller som en fetaost. 

12 kommentarer:

  1. Delicious, your roll looks so healthy! Enjoy.

    SvarSlett
  2. Såå flink du er!! Det så kjempe godt ut!!
    Kjempe moro å kunne lage noe helt fra bunn av!! :-)

    Ha en fin kveld!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja det er gøy å lage noe helt fra å melke geita til ferdig ost. Og det er ikke mye jobb heller!

      Ha en fin kveld du også!

      Vi ses!

      Slett
  3. Så spennende :-) det der så kjempegodt ut :-)
    Så moro å se hvordan de går an å age ost selv.. Kjempeflink er du :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig godt! Daniel prøvde det i lefser med serranoskinke, det var visst suksess! Passer sikkert godt sammen med pølsene dere lager...?

      Slett
  4. Jeg blir imponert, Line! Vet jo at du har laget slikt før, men så gøy å se på trykk dag gitt. Den så kjempe god ut. Jeg vil også lære og bli flink....! Jeg har noe å strekke meg etter...

    Vi prates!

    Klem klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så mye å bli imponert over, det er rart hvor enkelt det er å lage både ost og smør. Bare prøv:) Og så føles det så godt når man gjør noe sånt som ikke så mange lager lenger.

      Håper vi ses snart!

      Slett
  5. jeg er såååååå glad for at jeg tilfeldigvis kom over bloggen din:-) fantastisk!!! du er både lagret og hentet frem flere ganger, til og med for å vise mannen:) vi er begge frelst!

    Jeg vil takke deg for bøttevis med inspirasjon og et spark i rompa for "vår drøm"
    I kveld er mannen på guttekveld og så fort de tre små gulla våre sover skal jeg dykke inn i deres himmelske verden:)
    takk igjen:)
    klem fra Yvonne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var litt av en hyggelig kommentar! Tusen takk, det er sånne kommentarer som gjør det så givende å ha en blogg! Blir helt rørt jeg:)

      Slett
  6. Du verden, det så kjempegodt ut! :) Er det så enkelt som det ser ut? Selv har jeg tenkt at det å lage ost og sånt var litt tidkrevende og tungvint, men nå fikk jeg skikkelig lyst til å prøve. Siden du skriver at det går an å lage av H-melk, så går det sikkert an å prøve ku-melk rett fra kua også. :) Kan du flere sånne ting?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det ble en veldig god ost!
      Ku-melk rett fra kua må jo være det beste:) Og nei det er ikke tidkrevende, bare prøv!
      Flere ting.. jeg har laget smør, det var også fort gjort og veldig gøy. Det ligger oppskrift her på bloggen!
      Yoghurt har jeg laget en gang. Husker ikke helt fremgangsmåten, men det ble iallefall veldig mye yoghurt. Mye mer enn vi klarte å spise opp, så det ble med den gangen:)

      Slett