onsdag 27. februar 2013

Horn

Her kommer en oppskrift på supermyke horn:

Oppskrift ca 24 stk

1/8 del av en pakke fersk gjær
2 dl kulturmelk/kefir
4 dl melk
1 egg
2,5 dl finmalt hvete
ca 9 dl siktet hvetemel
150 gram smør
1 ts salt

Løs opp gjæren i fingervarm melk og kulturmelk/kefir
Ha i lettvispet egg
Bland i melet og rør sammen med en tresleiv eller lignende

Del smøret i terninger og la det stå
(smøret skal bli romtemperert så det lett kan røres inn i deigen)

La deigen stå og hvile i ca 30 min

Ha i smørterningene og saltet i deigen og elt i 2-3 min med sleiven
Deigen skal være spenstig og glatt

La deigen heve i 1-2 timer

Del deigen i tre, 
og kjevle ut hver deig på melet bakebord og del i 8 emner
Rull de fra den bredeste enden

Etterheves på bakebrett i ca 30 min

Stekes midt i ovnen i ca 10 min på 250 grader







Oppskrift: egen

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Dette så veldig godt ut! Så flott (og godt) at du legger ut oppskrift også. Denne horn oppskriften vil jeg prøve.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Så gøy, disse må jeg prøve - de ser kjempegode ut. Pam

    SvarSlett
  3. WAW TAKK FOR TIPSET
    SER HELT NYDELIGE UT
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  4. Mmmm, nå fikk jeg lyst på horn. Skal prøve disse, har oppdaga gjærbakstens gleder i det siste... (",)

    SvarSlett
  5. Takk for at du deler med oss. Det ser nydelig ut! Dette skal jeg prøve i dag.
    Ønsker deg en finfin helg.

    evy

    SvarSlett