onsdag 28. november 2012

Potetlefser på vedfyrt komfyr

 Oppskrift:

4 poteter
ca 2 dl siktet rugmel
ca 0,5 dl siktet hvetemel
1 ts salt

Kok potetene med skallet på
Skrell potetene og mos de mens de er varme (jeg brukte en tresleiv og en gaffel)
Når potetmassen er avkjølt, ha i salt og mel og bland 
Kjevles ut på melet underlag evt. oppå et bomulls/linhåndkle
Stekes
Det er greit å snu lefsene ofte så de blir jevnt stekt
Avkjøles inni plastfolie og deretter inni et kjøkkenhåndkle

 Her er potetene most

 Lefsedeigen er klar til utkjevling

 Deigen skal henge sammen og ikke klistre seg til kjevlen

 Ferdig kjevlet

 Jeg bruker en liten kost til å børste av melet både på lefsene og på ovnen

Jeg burde hatt en takke oppå ovnen, men det gikk fint på denne måten også

Jeg fikk 7 lefser ut av denne oppskriften, 
så det blir nok fort spist opp
Men det var ikke mye jobb
Og det tok ikke så lang tid 

Da er det lettere å gjøre det en annen gang også

(oppskrift:egen)

6 kommentarer:

  1. Takk for flotte tips,jeg har takke både hjemme og på jobb.Har bare bakt potetkaker noen få ganger,en gang på jobb med besøk fra barnehagen.
    Flott aktivitet,barna kjevlet, å vi stekte:)

    SvarSlett
  2. Takk for godt tips! Potetlefser er det aller beste til rakfisk og annen julemat. Skal lage det når jeg kommer tilbake til Norge i slutten av uka. Gleder meg!
    Veldig spennende å følge med på bloggen din! Ha en koselig førjulstid:-)
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  3. Takk for tips! Jeg mangler litt ideer på hva jeg kan bake/steke på Mattisheimen. Komfyren vår går på gass, og den er (nesten) umulig å steke bakst i ... :/ Men på vedovnen vår i stua, har vi ei kokeplate. Har ikke tenkt på at jeg kan steke lefser på den. Må testes ut snart :)

    Ha ei fortsatt fin uke!

    Renate

    SvarSlett
  4. Ååh, bilda dine minner meg om gamle dager då eg fekk potetekake, som vi kalla det, servert med smør og sirup. Skikkelig kaloribombe som en kunne stappe i seg til en vart svimmel av sirupen :) Eg har prøvd å laga slike potetekaker sjøl, men eg har ikkje fått det til. Eg skal teste ut oppskrifta di! :))
    Legg meg til som følger hos deg då eg vart grepen av lysta til å sjå meir av det du deler, å det berre av å sjå første innlegget :)

    Ha ein super kveld!

    Klem Nina

    SvarSlett
  5. Hei! Nydelig blogg du har! Dette innlegget satte meg tilbake til storkjøkkenet til bestemor og lykkelige barndomsdager. Ble det poteter til overs etter middagen pleide bestemor av og til å lage potetkaker til ettermiddagskaffen - stekt på vedfyrt komfyr. Lykkelige barn fikk spise lunkne kaker med smør og sirup som rant litt :) Komfyren til bestemor har en hel plate istedet for ringer, som ei takke, der stekte hun også lefser til jul og påske :-)Skal ta vare opppskriften din :-) Ha en fortsatt fin kveld! mvh Kathrin Wråli

    SvarSlett
  6. Nammm, dette ser godt ut.
    Kor flink du er !

    SvarSlett